18 Nisan 2019 Perşembe

At koşumu Hamut ustası

       
  1.         Hamut ustası Hüseyin Örükaya ata mesleği olan hamutu doğduğu memlekette yaşatmaya çalışan son ustalardan birisi. Hamutun kelime manası atları arabaya koşarken boyunlarından geçirilen, üzeri meşin kaplı ağaç halka ya da içi saman, kıtık vb. dolu meşin halka. Eskiden ulaşım aracı olarak kullanılan attlar şimdilerde özel alanlarda sergileniyor ve süs amaçlı payton gezilerinde kullanılan atların eğerleri çok kıymetli ve değerliğdi. Günümüzde önemini yitirsede yinede talep gördüğü yerde değer kazanmaya devam ediyor atlar. Stres atmamıza vesile olan bir hayvan. Tarih boyunca atlar insanoğlunun yanında olmuş ve hizmet etmiştir.
          1964 yılında Tokat merkezde  doğdum. Ortaokul mezunuyum. Baba mesleği olan bu hamut mesleğini 15 yaşından beri yapıyorum.55 yaşındayım yaklaşık 40 yıldır bu işin içindeyim. Askerden geldikten sonra evlendim dört çocuğum var bu işle ilgilenen yok. Hepsi okudular.
           Bu mesleği Babam ermeni bir ustadan Tahsin ustadan öğrenmiş. 1960 yılında bu dükkanı açmış bende babamdan öğrendim bu mesleği. Eskiden hamuta talep çokmuş yanımızda üç beş usta çalıştırırdık. Şimdilerde bu mesleğe talep yok. Yaptığımız Hamutları daha çok güneydoğu ve doğu anadoluya gönderiyoruz. Malzemelerin hepsi dışardan geliyor. Bu güne kadar geçimimizi sağladık. Babadan kalma bu dükkanda bundan sonrada azda olsa üretime devam edeceğim yılda 200 - 300 tane yapıyorum. Rızkımı çıkartıyorum. Boş durmayı sevmiyorum. Ölene kadar bu işin içinde olacağım.
         Hamutun malzemeleri;  Vaketa, koyun derisi meşin, manda derisi şaplı deri, eğri ağaç( gürgen ağaçı) yün keçe, deri koşumu, kamış otu, iplikler sırım ve deriden oluşur.   Bu malzemelerden hamut yapılıyor. İlk önce eğri ağacın üzerine kamışları sarıyoruz, yün keçeyle kaplıyoruz, en üstüne deriyi dikiyoruz. Tokaları takıyoruz ve koşumu hazırlamış oluyoruz. Kamış Afyon' dan, deri Yalvaç' tan geliyor. Saraçlar hamut ve eğer yaparlar. Her malzemeyi doğal ürünlerden kullanıyoruz. Kalite ve işçilik bakımından Türkiye'de en iyi ürünleri biz yaparız. Bizim üstümüze usta yoktur. Son ustalardan birisiyim çünkü yanımızda çırak yetiştirmiyoruz talep yok gençlerin ilgisini çekmiyor ve talep etmiyorlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder