6 Nisan 2019 Cumartesi

kitap Batik ustası Rabia Daşçı

               Tokat'ın çok renkliliğini kültür çeşitliliğinin bir parçası gibi desenlerine yansıtan ve renk çümbüşünün ahenkli uyumunu kumaşı boyayarak zanaatkarlığını gösteren usta aslında yaşadığı coğrafyanın bir yansıması olarak kendi iç dünyasının bir kopyası olarak ürettiği ürünlerin tüm dünyada kabul görmesini arzulaması bu toprakların zenginliğinin bir göstergesidir diye düşünüyorum. Kendime has bu desenlerimle markalaşmak istiyorum. 30 yıldır bu işin içindeyim. Hayalim Tüm dünyaya bu desenleri tanıtmak diyor ustam.
            1960 yılında Tokat merkezde doğdum. İlkokulu burada okudum. Liseyi Bakırköy Kız Meslek Lisesi'nde bitirdim. Eğitimime 8yıl ara verdim. Sonra üniversite sınavına girdim Gazi Osman Paşa üniversitesi Tekstil Baskı Bölümünü bitirdim.
             Mezun olduktan sonra 10 yıl kadar serigrafi kalıpcılık yaptım. O zamanlar Çizimlerimi elimde kendim yaptım. Şimdi bilgisayarlarla yapılıyor. Büyük fabrikalar kurulunca el   işçiliği öldü. Bu arada halk eğitimde usta öğreticilik yaptım. Benim asıl işim boyamacılık. Deneme yanılma yöntemiyle kendime ait bu batik yöntemini buldum. Yaklaşık 30 seneye yakın bu iş üzerine çalışıyorum. Benim ürettiğim bana özgü desenlerin tanıtımını yapamıyorum. Yöresellikte kalıyorum. Benden alınan desenler başkaları tarafından yurt dışı ürünü olarak Hindistan'dan geldi diye piyasaya sürülüyor. Ben daha ziyade istanbul'la çalışıyorum.Şikayetim genelde emek sömürücülerine.Eften püften şeyleri abartıyorlar, amacım gerçek değerlerin hak edenlerin değer görmesi. Atölyeyi kurmadan önce çizim yapıyordum dedim ya  fason çalışıyordum. Yaşadığım olumsuzluklardan çok etkilendim ve O gün karar verdim kendi atölyemi kurmaya. Çizimi yapıyorsam kalıbıda yaparım dedim. Önce kendime söz verdim sonra yaradana sığınıp bu işin en iyisini yapacağıma yemin ettim. Kolumdaki 4 tane bileziğimi bozdurdum. Büyük bir azimle  o zamanki ilk atölyemi kurdum. Allah'ıma bin şükür kazancım iyi oldu. Evimizi ve arabamı aldım. Hala hayatın içindeyim çalışıyorum üretiyorum, çevreme ve etrafıma faydalı olmak için. Bu yeteneğin bana Allah tarafından verilmiş bir lutuf olarak düşünüyorum.
             Benim bu sektörde olmam ve bu yönde ilerlemem lise ve üniversite eğitimim bu yönde olduğu için buna yöneldim. Hayatımı garanti altına alabilmek içinde bu dalda kendimi geliştirdim. Hayatımdaki en büyük zenginlik insan zenginliği. Elhamdürüllah memnunum hayatımdan. Çalışmayı çok seviyorum. İşimi çocuğum gibi görüyorum onu büyütmek için elimden gelen özeni , itinayı gösteriyorum. Batik desenli elbiseler, buluzlar ,şalvarlar, florlar üretiyorum.Doğal boyalarla çalışmak en güzeli ama kimyasal boyada kullanıyoruz.
              Yaptığım işi özel görüyorum sadece bana ait bu  desenlerimle hayalim markalaşmak.  Öğrenciler yetiştirip Tokat'tan evrenselliğe ulaşmak istiyorum.Tokat'a has bu desenlerin markalaşmasını çok istiyorum. Kalite olarak bizim önümüzde kimse yok ama ciro olarak beni geçenler var. Babam dülger miş eskiden köylere gider fırın, oklava, beşik, Ahşap oymacılığı, ince işlerle uğraşırmış. Bende  bu yeteneğimi babamdan ve annemden almışım. Annemde çok becerikli bir kadın. Bir çok insana iş kapısı oldum. Yetkililerden bizlere destek olmalarını istiyorum.
Çırak yetişmiyor
Atölyesi var
Tüm Türkiyede marka olmak istiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder