25 Nisan 2019 Perşembe

Takunya Ustası Sevgi hanım.

             TAKUNYA USTASI SEVGİ GÜRSES
            Baştan ayağa medeniyet nakışları dokunur Tokat’ta. İşlemeli yazmadan, allı pullu başlıktan, rengârenk yelekten, desen desen cepkenden, raks eden fistandan, aynalı çarıktan, serin serin takunyaya kadar baştan ayağa medeniyetle dokunmuştur insan.
​Şadırvanların ahenkli sesi, serin nefesi takunya geleneğin ince işçilikle zamanımıza hediye ettiği eski zaman dostlarından biridir. Zarif bileklerin raksında ayaktan kulağa çarpan, kulaktan ruha sinen naif bir sevgili; ağustos yorgunluklarında kurnalara tutarak dinlendiren kadim bir dosttur.
​Son takunya ustalarından Sevgi Gürses 1975 Tokat’ta doğdu. Annesinin evinde, banyolarda  gördüğü, aksesuar olarak kullanılan, bağda bahçede süs olarak bulunan su kabağını süslüyor ve gece lambası olarak üretiyor. Boyalı boncuklu gece lambalarını ürettiği küçük atölyesinde bir de geleneğin son yadigârlarından takunyalara dokunuyor hamarat elleriyle. Suya dayanıklı olan gürgen ağacından ürettiği takunyaları yakarak işliyor. Lastikle, deriyle, boncukla kimlik kazandırıyor gürgen ağacına. Yakarak verdiği desenler, motifler bir sanat eserine dönüştürüyor takunyayı. Çoğu, ayağına takmaya kıyamıyor ve evinin en güzel köşesine asıyor. Hâlâ gelin hamamlarının vazgeçilmez kültür unsuru olan takunya, Tokat’ta nazenin gelinlerin zarif ayaklarında bir otantik bir tabloya dönüşüyor.
Hobi olarak başladığı bu işi 10 yıldır bu yapıyor. Takunyaları yakarak ilk süsleme işini başlatan usta.Evinin alt katını atölyeye çeviren ve üretimini orada yapan usta öğrenmek isteyen herkese bu işi öğretiyor. işini severek yapıyor.
Çırak yetişmiyor.
İlk ve son ustalardan birisi
Atölyesinde özgün çalışıyor.

             Sevgi Gürses 1975 Tokat doğumluyum. Evliyim iki çocuğum var. Annemin evinde banyolarda  gördüğüm evimizde aksesuar olarak kullandığımız bağımızda bahçemizde süs olarak bulunan su kabağının ben süslemesini yapıyorum ve gece lambası olarak üretiyorum. Çok güzel ilgi gördü üretimim den memnunum. Su kabaklarını subazlı yağlı boyalarla boyuyorum. Üstünü boncuklarla süslüyorum.Takunyalarımız gürgen ağacından suya dayanıklıdır. Daha çok şimdilerde süs olarak kullanılıyor. Takunyaları gelin hamamında hala alıyorlar. Hamamlarda kullanılıyor. Takunyaları yakarak süslüyorum. Üstlerine lastikle ve çeşitli sülerle süslüyorum. Takunyaları yakarak süsleme işini ilk ben başlattım. Hatta patentini al dediler ama oralı olmadım. Öğrenmek isteyen herkese öğretiyorum. Hobi olarak başladığım bu el sanatında 10 yıldır bu işin içinde üretim yapıyorum. İşimi severek yapıyorum. Evimin alt katını Atölye yaptım balkonu kapattım çalışma atölyesi yaptım ve orada üretim yapıyorum.
Çırak yetişmiyor.
İlk ve son ustalardan birisi
Atölyesinde özgün çalışıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder