6 Nisan 2019 Cumartesi

Bıcak ustası Mustafa Uzel

           
  Bıçak; Bir nesneyi kesmek amacıyla üretilen sap ve namludan oluşan kesici alete bıçak denir. Hançer, kama, testere, kılıç, saldırma, pala, balta, satır, çakı, keser, tırpan gibi aletler bıçak olarak adlandırılır.
            Mustafa Uzel 1956 yılında Tokat merkezde doğdum.  Beş göbek öteden gelen bir mesleğin 4. Göbek ustasıyım.  Dede babam Mustafa Uzel, Dedem Kasım Uzel, Babam İhsan Uzel, Ben Mustafa Uzel, Oğlum Alper Uzel.
            Ülkü İlkokulunda okudum. 4 kardeşiz. 10 yaşından beri 52 yıldır bu işi yapıyorum. Ben usta çırak ilişkisi içinde bu işi babamdan ve dedemden öğrendim.15 yıl çırak olarak çalıştım. Dedemde babasından öğrenmiş. Evliyim. 3 çocuğum var. Büyük oğlum bu işle ilgileniyor ve sadece av bıçağı yapıyor. Günümüzde bu mesleğe rağbet yok. Meslek ölmek üzere son usta benim çırak yetiştiremiyoruz. Çünkü mesleğe talep yok.
            Bir çok bıcak çeşidimiz var. Bağ budama bıçağı(bıçkı) çakı, kaşık bıçağı, aşı çakısı, davar kırkmak için makas, kemik tarak, satır, balta, karga burnu, kama, saraçların bizlerini, süpürge bıçağı yapıyorum. Manda boynuzundan yapılan saplar avcı bıcağıdır. Dedemler tüfek tamiride yaparlarmış. Kama ve kılıçta yaptık zamanında.
Eskiden usta çırak ilişkisinde usta yetişirdi. Şimdi geliyor öğrenci yaptığım işin püf noktasını öğrenip gitmek istiyor.  Benim bir önemim yok onun için önemli olan o püf noktasını alıp gitmesi. Şimdiki gençler herşeyi yapmak istiyorlar ama kimseye minnet etmiyorlar, sabırları yok.
İmalat yapamıyorum, yanımda çalışan kimse yok sadece bileme yapıyorum ve özel olarak kemik saplı bıcaklar ve manda boynuzundan yapılan eğri bıçak Tokat'a has yerli  bir bıcaktır onu üretiyorum.
             Saraçların işleri görülsün diye biz'leri( dericilerin kullandığı iğne )yapıyorum, tahta baskının kalıplarını oymak için kullanılan karga burun bıçakları yapıyorum. Ben eskiden Sulusokak'ta ki dükkanda çalışıyordum ve bir çok çeşit elişçiliği yapan ustalarla büyüdüm gördüm görgüm arttı. Herşeyden biraz anlarım. Benim işim bıçakçılık babadan oğula geçen bir zanaat. Oğlum bu işin içinde avcı bıcaklarının üretiminde pir oldu. Çok güzel üretim yapıyor bende onunla gurur duyuyorum.
           Bıcakların çeliklerini döverek bu hale getiriyoruz. Koç, teke, manda boynuzlarından ağaçtan sap yapıyoruz. En az iki yıl geçmesi gerekiyor boynuzların sap olabilmesi için. Perçinleri pirinçten, bıçakçılıkta Sivas bizden ilerde biz üretim yapamadığımız için geride kaldık. Atölyem sanayide kurulu orada üretim yapıyorum. Kömür ocağı, ceryanlı fırın, tüp, gibi malzemeleri kullanıyorum. Bazen öğretmenler öğrencileri getirip atölyeyi gezdiriyorlar . Çocuklarımıza görsel olarak hizmet etmenin mutluluğunu yaşıyoruz.
Hayalim Tokat'ın içinde ve turistlerin gelip gittiği bir handa Tokat bıcakçılığını tanıtan çakılar yapmak.
Çırak yetişmiyor
Kendi dükkanında son usta
Turistlik bir handa Bıcakları herkese tanıtmak istiyor.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder