19 Eylül 2019 Perşembe

Yorgancı Tamer usta

            Konar göçer toplumların vazgeçilmez eşyası yün ve yünden yapılan yatak döşek tarih boyunca Genç kızların ve yiğitlerin yeni evlenecek çiftlerin baba ocağından getirdikleri olmazsa olmaz baş malzemesi yorgan ve döşektir.  
           1980 Tokat doğumluyum. Tamer oruç ilk okuldan sora bir yorgancı ustasının yanına etisenin kemiğide senin dedi ve beni Emin özer ustaya teslim etti. 1992 yılından beri  çalışmaya ve mesleği öğrenmeye başladım.10 yıl çıraklık yaptım  ve  daha sonra kendi dükkanımı açtım. 27 yıldır bu işin içindeyim.
          Eskiye nazaran yorgan yapımı düştü talep yok. İnsanlar hazıra ve elyaf olan ucuz yorganlara yöneldiler. Doğal olan yün yorganları üstümüzden attık hastalıklara gark olduk. Yün demek sağlık damek. Bilinçli tüketici yünü tercih ediyor ve asla elyafa yönelmiyor. Koyun yünü çok kullanıyoruz. Elde ditmek gerekiyor. Makinada taranan yün mitilden çıkıyor.Ustam bana  "İşini yapmadığın ve tozunu yutmadığın hiç bir işi yapma."dedi. Bende bunu destur aldım ve bu işin tozunu yuta yuta astım hastası oldum. Ama ben işimi çok severek yapıyorum. Çırağım yok çırak yetişmiyor. Gelen çırak ilk önce parasını soruyor nekadar vereceksin diyor. Bizde istediği parayı karşılayamadığımız için yanımızda çalışmıyor. Gençlerimiz zanaat öğrenme gayreti içinde değiller merakları yok. Evliyim dört çocuğum var. Çocuklarım yardımcı oluyor ama hevesleri yok. Öğrenmediler. İhtiyaç duymadılar. Her şeyi ben yapıyorum nasıl olsa babam var diyor ve merak edip öğrenmiyor.  İyi bir yorgan 3-4 kilo yıkanmış ayıklanmış didilmiş yünü mitilin içine güzelçe döşeyip rulo şeklinde sarıyoruz ve ters yüz yaptıktan sonra sopayla çıbıklarız, yünü yerine döverek yerleştiririz ve sırımaya başlarız 2-3 saatte bir yoganı sırırım. Kullandığımız malzemeler iğne, yün, mitil, atlas, pamuk sağlıklı olanlarıdır. Yorgan desenlerinin isimleri vardır. Deniz dalgası, akasya, tiren yolu,pervane, baklava, istanbul modeli, sabah güneşi gibi...
        Yorgancıların ustası Nazmi ustadır. Emin ustamın ustasıdır. Hepside yaşıyor ama yorgancılığı bıraktılar. Bu işi yapan üç beş ustadan birisiyim bende 5 yıl daha yaparım ondan sonra bırakırım çünkü talep yok. Teşekkürler ustam. Yolunuz açık olsun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder