13 Eylül 2019 Cuma

UD USTASI GÜVEN YETİŞKİN

           ”Bilgi aşk sevgi merak ile sanatını yapan ve yaşatmaya çalışan 35 yıldır bu işin içindeyim. Çinlilerin el atıp üretemediği tek çalgı aleti Türk'lere has olan ud'u yaşatmaya çalışan bir alaylı usta.
            1958 yılında Toka'tta doğdum. Babam kamyon şöförü , çok aydın bir insandı. Dedem osmanlı döneminin  en son kadısıymış. Babamın ismi oradan geliyor. İki kardeşiz. Evliyim iki çocuğum var. Ankara üniversitesi arkeoloji bölümünü bitirdim. Babam aydın bir insandı. Kafası çok çalışırdı.Babam evimize her türlü çalgı aletini almış meraklı bir adamdı. Benim dikkatimi ud çekti merakla çalmaya başladım. Meraklıyım araştırıyorum. Evimizin alt katında atölye kurdum kendimce ud yapmaya başladım. Televizyondan Coşkun Sabahın elindeki udu göz kararıyla ölçüp ona göre aralıklarını yaptım. Yıllar sonra yapa boza udun ölçülerini doğal olarak ses aralığını kulağımla ayarladım ve farkına varmadan bilimsel ölçülerde ud üretmeyi başardım. Bu olay beni çok çok mutlu etti. Benim ustam yok. Ben merak ve heves üzerine bu işe giriştim araştırdım aşkla gece gündüz çalıştım. Gece rüyalarıma girdi. Rüyalarımla yön buldum. Bu iş sevmeden yapılmaz. Kişiyle ikizdir çalgısı. Gece gündüz bu enstürümanla hemhal olması gerekiyor.   Çırağım yok. Gençlerin ilk sordukları soru kaç para vereceksin. Zanaatı öğrenmek isteyen yok. Para gençler için daha önemli.Üniversite öğrencileri danışmak için geliyor bilgi alıyorlar.
Sıkı bir çalışmayla, Bir ud'u bir haftada çıkartabilirim.
Ud'un uzunluk ölçüleri; Gövde 19,5mm, sap 19,5mm, eşik 19,5 toplam 58,5 mm uzunluğundadır. Ud'un malzemeleri; ağaç, tel, yapıştırıcı, Gövde, sap  Ceviz, gürgen, akça ağaç,  kelebek ağacı, Sedir ağacı, ladin ağacı, kanada sediri, zımpara, vernik,
           Ud Ustası Güven Yetişkin  “35 yıldır bu işin içindeyim. Merak üzerine hevesle bu sanatı öğrendim. Ustam yok. Deneme yanılma yöntemiyle en güzele ve bilimsel ölçülere ulaştım.Sanat ölmez. Merak ve hevesle ummadığınız bir anda ve ummadığınız bir yerden yeniden doğar. Doğal seyreden süreçte, yaptığınız sanat uzun uğraşların ve çabaların sonucunda zamanla bilimsel gerçekliğin ölçülerine ulaşılır. Sanat insanı kötülüklerden korur. Sanat bir insanı, kendindeki cevheri keşfetme yolunda en zirveye taşıyan araçtır. İşiyle aşkla hemhal olana rüyaları bile yol gösterir. Ben bu işi severek aşk ile yapıyorum. Sevmezsen yapamazsın.
Türkiyenin dört bir yanına ud yapıyorum. Yurtdışındanda bile talep var. "diyor. Yolunuz açık olsun ustam.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder