7 Haziran 2019 Cuma

Tokat Bileziği ustası Özer Ülgen

             300 yıllık geleneksel Tokat bileziğinin son ustalarından olan, bu zanaatı orjinaline uygun olarak yaşatmaya çalışan, hasır örme bileziğin tokası bu coğrafyanın doğasından esinlenerek çiçek ve kalp şeklinde yapılması aslında bu yöre insanının ince naif ve karakteristik özelliklerinin bir yansıması olarak yorumlaya biliriz.
             " Özer ülgen 1981 doğumluyum. İlk okulu okudum ve kuyumcuda çırak olarak çalışmaya başladım ve 1994 yılından buyana bu sektörün içindeyim. 13 yaşında başladığım  bu işte 2003 yılına kadar çırak olarak çalıştım. Kuyumcu Faruk Bektaşoğlu ve Nurettin Kipman'dan öğrendim bu zanaatı. 2003 yılında kendi işyerimi açtım. 300 yıldır geleneksel olarak işlenen Tokat bileziğinin son ustasıyım. Ermenilerden kalma bir zanaat. Atölyemde üretim yapıyorum ve yılda  150 tane üretim yapabiliyorum.Eskiye göre talep daha arttı. İşçilik olarak çok sağlam bir bilezik.İşçiliğini eskiye göre ucuz yaptığımız için tercih ediliyor. Tokat bileziğinin tokasının deseni çiçekli ve kalplidir. Bu kısmını orjinal olarak  döküm yapıyoruz gerisi el işçiliği. Evliyim üç çocuğum var. İki kızım bir oğlum var. Oğlumun bu işe hevesi var. O'na bu zanaatı öğretmek istiyorum.  Bu zanaata merak salan güvenilir insan bulmak çok zor aileler çocuklarının saatlerce bir işin başında oturmasını istemiyorlar ve çocuklarına kıyamıyorlar. Zaten talepte yok.
Tokat bileziği üç çeşit.
Üç sıra 30-40gr
Beş sıra 70-80 gr
Yedi sıra 100-130gr
           Gram olarak Ağır bir bilezik daha çok yatırım amaçlı alınıyor. Geleneksel dokuyu koruyan yerli aileler muhakkak yeni evli çiftlere bu bileziği takıyorlar.
Gençler teknolojiyle haşır neşirler sosyal medyada ve bilgisayar başında kendilerini oyalıyorlar. Başka bir meşguliyet istemiyorlar. Annelerde çocuklarına kıyamıyor. Bu yüzden çocuklara herşeyi hazır sunuyoruz. Veliler olarak kıyamıyoruz. Ustalar eski usule göre çırak yetiştirmek istiyorlar, şimdiki çocuklar daha özgür baskıya gelmiyorlar. Çırağımız yok. Çırak alabilmemiz için refaranslı gelmesi ve güvenilir olması gerekiyor.
Tokat'ta has  ürünler; kaz ayağı yüzüğü , pırpır küpe, Tokat bileziği, Zile yöresine ait  Altın top kolyesi bize has olan ürünlerdir.
Tokat bileziğinin yapımı atölyede üretiliyor, trabzon bileziği gibi evlerde yapılması imkansız. Gramı ağır olduğu,  pahalı olduğu için pek talep yok ama geleneği koruyan yöresel insanlar tercih ediyor. İyi bir yatırım aracı olarak aileler çocuklarına düğün hediyesi olarak alıyorlar. İşimi çok severek yapıyorum."diyor Özer ustam.
Çırak yetişmiyor.
Son ustalardan birisi.
Oğluma bu zanaatı öğretmek istiyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder