7 Haziran 2019 Cuma

Derici Sadettin Vahapoğlu usta

              Dabak ustası Şeyh Mahmut Ertuğrul Gazi'yle birlikte osmanlı devletini kurarken yanında olan ustadır. Ahilik ocağının kurucusu olan Dabak Ustası Şeyh Mahmut bütün zanaatların piri olarak Dabakcılığı (dericilik)seçer ve altında 40 çeşit sanatı kendisine bağlayarak ahilik ocağını kurar. Dabak ustası ahlaka çok önem verir. Hastalığa yakalanmaz çünkü hakkıyla çalışır kimsenin hakkını yemez.  Bu ocağın bir çok kuralı vardır. 7 metre uzunluğundaki tüzük Osmanlı’dan Türkçe’ye çevrilmeyi bekliyor.
           Bu ocakta eşine, evine zulm eden çırağa veya kalfalık, kalfayada  ustalık verilmez. Her yönüyle dört dörtlük olan kişiye usta denir. İşçiliği, bilgisi, ahlakındaki güzelliğin davranışlarına yansıması ve helal lokma yiyerek alın teriyle para kazanmayı destur edinen güzel insanların ocağının son ustalarından Sadettin Vahitoğlu usta, dededen gelen 300 yıllık dericiliği ahilik ocağından gelerek yaşatmaya çalışan bildiği bütün bilgileri paylaşan bir çok deri üretimini eski usulde el işçiliği ile üreten Türkiye’deki tek cam deri ustası.
            Türkiye'de Kabak kemane derisini benden başka üreten usta yok.  Parşöment deri üretimi yapan, klarnet dili( contası),yarış atı kamçısı, def, davul, darbuka... gibi bir çok çeşitte üretim yapan tek ve  son ustalardan birisiyim. Tokat zamanında dabakçılığın başkentiymiş. Ve sadece burada üretilen (İt bokundan)kaliteli sahtiyan deri üretiyoruz. Bin yıllık Perdah makinasında sahtiyan deriyi  camağızla parlatırız ve kullanıma hazır hale gelir,  atların hamutunda ve eşeklerin eğerinde, ayakkabılarda astar olarak, çantaların dikiminde ip olarak kullanılıyor. Hala öğreniyorum araştırıyorum diyerek 37 yıldır bu mesleğin içinde olan, aşkla çalışan,  işini severek yapan ustaların piri Vahitoğlu bu pisliğin içinde hiç hastalanmadım çünkü helalinden alın teriyle para kazanıyorum.Dedemin zamanında 400 dabak ustası varmış babamın zamanında 40 usta şimdi benimle birlikte 4 ustayız dabakçılığı yaşatmaya çalışan el işçiliğiyle üretim yapıyoruz. Karagöz ve hacivat derisini deve derisinden 2mm olacak şekilde çalışıyoruz. Armanide ki en kaliteli içten gelen tasavvufi davudi sesi yakalaya bilmek için 4 mikron deri inceliğinde çalışarak bu tınıyı sesi  yakaladık. Çok hassas çalışıyoruz. 0,1 mikron ve 0,2 mikron kalınlığında deri üretimi yapıyorum. Kurban derilerini topluyoruz önce tuzluyoruz, yününden ayırıyoruz,  makinalarda yıkıyoruz, kireçli suya yatırıyoruz. Oradan çıkartıp derinin iç leşini alıyoruz. Ve hangi deriyi üreteceksek ona göre kimyasal işlemden geçiriyoruz. Saftiyan mı, davulluk mu, montluk mu, kabak kemanelik mi, ayakkabılık mı, çarıklık mı, ne üretiyorsak ona göre işlem yapıyorum deriye. Kök boyaları üretiyorum. Derinin üzerine bizim orjinal yöresel yazma desenlerimizi işledim. Bu meslekte çırak yetişmiyor çünkü kimse mesleğe heveslenmiyor.
              Sadettin Vahitoğlu usta " 1952 Tokat doğumluyum.68 yaşındayım. 37 yıldır bu mesleğin içindeyim. 1972 yılında göreve Öğretmen olarak başladım. 10 yıl matematik öğretmenliği yaptım. Baba mesleği dabakçılık (deri işleme)   1982 yılından bu yana dericilik işini yapıyorum. Dabakçılıkta dedem ve Babam Hacı osman Vahitoğlunun üçüncü kuşak oğluyum.Evliyim ve 3 çocuk babasıyım. Çocuklarım okudular öğretmen oldular yurt dışında yaşıyorlar.  Öğretmen olarak 10 yıl çalıştım. 1982 yılında baba mesleğine dönüş yaptım. Araştırıyorum, okuyorum gece gündüz çalışıyorum. Hayalim parşöment deri üzerine kuranı kerimi el yazısıyla yazılan  bir kitabın sayfalarını yapmak istiyorum. Her şeyin doğalını seviyorum. “ diyor usta..
Çırak yetişmiyor.
İlk ve son cam deri ustası
Parşöment deri üzerine kuranı kerimi yazdırmak kitap yapmak istiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder