14 Kasım 2019 Perşembe

Saat ustası Ahmet Unan

           Türklerin Anadolu'ya gelişleriyle birlikte, ilk ve son Türk islam eserlerinin izlerine rastladığımız bu şehir ilk eseri Garipler camisi ve son  osmanlı eseri olan  Saat Kulesinin  zamana meydan okuyan dik duruşlarıyla, zamanı aksatmadan dakik vuruşlarıyla bize vakitleri hatırlatan Saat Kulesi usta ellerin bakımıyla İnsanlığa  hizmet etmeye devam ediyor.    
             1968 Niksar doğumluyum. İlk okulu ve orta okulu cumhuriyet ilköğretim okulunda okudum. Liseyi Erkek Sanat Okulunun ikinci sınıfına kadar okudum. Bize Niksar'da lakap olarak hasırcılar derler. Babam buraya yıllar önce gelip yerleşmiş.  Biz burda büyüdük. Babam Hüseyin Onan bu işi 1960 yılında Çankırı'da ustasından öğrenir ve eğitimlerini taamlayıp Tokat'a geri geldiğinde bir dükkan açar. 1964 yılından bu yana 56 yıldır saat tamirciliği ile aileden gelen bir gelenek olarak sürdürüyoruz. Babam iki yıl önce rahmetli oldu. Benim ustam babam. 1990 yılında askere gidip geldim ve  babamla birlikte çalıştım. Bende bu mesleği çocuklarıma öğretmeye çalışıyorum. Ama merakları yok. Onların ilgi alanları başka.Evliyim dört çocuğum var. Hepsi okudular.
               Abdülhamid Han'ın tahta çıkışının 25. yılında saat kulelerinin yaygınlaştırılması için fetva vermiş. Halkın yardımıyla belediye başkanı Enver Bey'in ve mutasarrıf Bekir Paşa'nın öncülüğünde Tokat halkının katkıları ile Behzat camisinin yanına inşa edilmiş. 23 tane Saat Kulesinden biri olarak 1902 yılında 33 m yüksekliğinde kesme taştan yapılan osmanlıdan kalma son eser olan bu  kulesinin  altında 25 yıldır 5 metre kare dükkanda insanlara hizmet etmeye çalışıyorum. 9 günde bir 132 badal çıkarak saatin mekanızmasını ayarlıyorum yani kuruyorum. İlk yapıldığında saatin kurulumu 15 günlükmüş ama zaman içinde halatta kısalma olmuş, biz 9 günde bir bu işi yapıyoruz. O zamanın teknolojisiyle yapılan saatin dişlilerinde hiç bir aşınma yok. Saat Kulesinin bakımını aksatmadan yapıyorum. Kışın hava şartlarının çok çetin geçtiği dönemlerde yelkovan ile akrebin donması nedeniyle saati çalıştıramadığımız günler oluyor. Onun dışında bugüne kadar saat kulesi arıza vermeden çalışmaya devam ediyor. Çırak yetişmiyor. Gençlerimizden kimse bu zanaatı öğrenmek istemiyor. Saat ustası olarak Tokat'ta sanatını icra eden son 5 ustadan birisiyim. Türkiye'deki saat kulelerinin içinde mekanla bütünleşen tek saat ustayım. Trt den belgesel çekimi yaptılar. Belgeseli izleyen herkes beni buluyor. Sadece Tokat halkına hizmet etmiyoum. Türkiye'nin dört bir yanından gelen saatleri tamir ediyorum.  Görevimi severek yapıyorum.  "diyor  saat kulesinin emektar bekçisi Ahmet Unan usta.
                Tokat'ta ilk göze çarpan yaşayan tarihi eserlerden biri olan saat kulesinin emektarının yanından vakit tamam deyip ayrılıyorum. "Doğru işleyen akıl , keskinmiş neye yarar? Saatin iyiliği koşmasında değil,  doğru gitmesindedir." Saatin kendisi mekan, yürüyüşü zaman, ayarıda insandır. Zaman akıp gidiyor...ve hiç bir saat bir öncekine benzemiyor...
Değerlenirme;
Çırak yetişmiyor,
30 yıllık usta


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder