25 Ekim 2017 Çarşamba

SEVDA GÜL KÜLTÜR ELÇİSİ

         Bir birikim ve tecrübenin sonucu olan kültür toplumların ,yaşam ve davranış kalıplarının nedeni ve referansıdır. Kültür bir kişiyi ,milleti ve devleti diğerlerinden ayıran ,fark ettiren,tutum ve davranışların nedenidir. Tokat halk oyunları ata sözleri, türkü, masal,i nanç, adet ve seyirlik oyunları giyim kuşamla folklörük özellikleri çok zengin olan bir yöremizdir.Tokat orta karadeniz ve iç anadolu bölgesi arasında geçiş bölgesi olduğu için karadenizin sertliği iç anadolunun yumuşaklığı yansımıştır hareketlerine .Oyunlar yöre olarak halay türündedir.Halay birlik,beraberlik,yardımlaşma gibi toplu hareket anlamına gelmektedir. Omuz halayı kadına verilen değerin kültür kimliğinin önemini simgeler. Değerliliği, saygıyı birlikteliği insan ilişkilerinide içinde barındırır.Dünyada ilk ve tek olan omuz halayı bu toprakların evrenselliğinin dünya üzerindeki insanlığın değerlerinin doğum yeri olan  kültürümüzün simgesidir.
           Ellik kelime manası olarak ekin biçmede kullanılan tahta eldiven den adını almış. Reşadiye yöresine ait halk oyunumuzdur. Ellik oyunu  Tokat'ta düğünlerde eğlencelerde oynanan , kişilerin  bir araya gelerek başkasının sınırlarına girmeden kendi alanında özgürce selbest ama bir bütünlük ve uyum içinde ahenkle kendini ifade eder. Zaman içinde geleneksel bir folklor oyunu haline gelmiştir.Bu kültürü sesiyle  tavırlarıyla bulunduğu her yerde dile getiren bir sonraki nesle aktaran yaşatmaya çalışan kendisine bu görevi misyon edinen gönüllü kültür elçisi  Sevda Gül hanımın
ağzından dinleyelim hikayenin devamını...
       1977 yılında Reşadiye de dünyaya geldim.ilk okulu,orta ve liseyi burada okudum.üç kardeşiz.Müziğe olan ilgim küçük yaşta ortaya çıktı. Orta okul yıllarımda türkü seslendirmeye başladım. Öğretmnlerim ve arkadaşlarım sesimin güzel olduğunu söylüyorlardı. Aileminde desteğiyle 13 yaşında müzik hayatıma başladım.Bu topraklarda doğdum ,büyüdüm bu toprakların ekmeğini yedim suyunu içtim, yörenin güzel eserlerini ölümsüzleştirmek ,sesini duyurmak için bütün çabam.Ülkemin her yöresinden eserler seslendirmeye çalışıyorum.Ama tabiki bu toprakların çocuğu olduğum için yöresel Tokat türkülerine ilgim fazla.Ben geçmişten gelen geleneklerimizi geleceğe türkülerimizle taşımaya çalışıyorum.Bu konuda üzerime düşeni yaptığıma inanıyorum.Bu benim görevim. Türk halk müziği türk milletinin özünü oluşturan içinde özünü barındıran anonim bir karakter  taşıyan halk kültürünün eseridir. Türk köylüsünün ,Türk aşıklarının müziğidir. Gençlerinde türkülere olan ilgisinin artmasını diliyorum. Atatürk'ün dediği gibi gençler yeni nesil sizlerin eseri olacaktır. Bu bilinçle yolda yürümek insana sorumluluk yüklüyor. Sanatta üretmeye çalışan insanların elbetteki bir hedefi var. Sanat kalıcıdır. Üretiyorum,üretirkende insanlara en iyisini sunmaya çalışıyorum.Atalarımızdan bize gelen değerleri en iyi şekilde yorumlayıp geleceğe aktarıyorum, örnek olmaya çalışıyorum. Örnek olmak demek ustalarımızdan aldığımız bayrağı geleceğe taşımak demek. Türkülerimizin her biri ayrı bir değer. Beni en çok derinden etkileyen Türkü "Gönül gel seninle muhabbet edelim" türküsüdür.
Aile değerlerine çok önem veriyorum. Müzik çalışmalarım dışında kalan zamanımı akrabalarımı ziyaret ederim.çarşı pazar gezer alışveriş yaparım. Tokatı çok seviyorum. Atalarımın yaşadığı yerdir Tokat. Ben bu kültürden beslendim .Bugün ne icra ediyorsam temelinde Tokattan aldığım ruhun etkisi büyüktür. Tokat Reşadiye benim kültürümde yetişmemde  çok çok önemli yer tutar. Dün böyleydi , bugün de böyle olacak. Kesinlikle  bundan sonra ürettiklerimin etkisi Tokattan aldığım  kültürle yoğrulmuş olacak. Müzik ayırt etmem kulağıma hoş gelen her türlü müziği dinliyorum.Arif sağ, Mihrican Bahar, Sabahat akkiraz gibi bir çok üstadı dinliyorum. İstanbul'un çeşitli yerlerinde sahne alıyorum. Beş tane albüm yaptım. Tok Gönül Derneğinde başkan yardımcısıyım.Şu anda evliliği düşünmüyorum. Sanatımla ilgileniyorum. Kültürüne müzüklerine sahip çıkan milletler ayakta kalır diyorum .
Özlem duyduğum en büyük şey memlekettim ,uzakta yaşıyorum ve çok özlüyorum.
Hayalim yaradanın bana vermiş olduğu doğal özelliği ,sesimi vizyonumu doğru kullanıp kültür elçisi olarak yer almak beni çok mutlu etti. Mesleğimde istediğim yerdeyim . En güzel yerlerde sahnelerde en iyi müzisyenlerle türküler söyledim. Şükürler olsun sağlıcakla yola devam.
Gül deyince aklıma çiçek geldi, aynı zamanda soy ismim böyle güzel anlamlı ve kırmızı gülleri çok severim diyor Sevda Gül hanım.
              Kültürel kimlik dogmatik olmayıp doğuştan itibaren elde edilen yaşamsal deneyimlerle kazanılan bir yapıdır.Bu yapı toplumun ortak değerlerinden ,adet ve örflerinden,ahlak anlayışından ,edebiyat ,müzik,ve mimarisinden,dininden ve dilinden ,mutfağından ve el sanatlarından  kısacası toplumun ,hisse ve haz aldığı ortak yaşam zemininden beslenen bir kader birlikteliğidir. Sevda hanım kendisini bu kültürle yoğurmuş ve milleti için seveseve sesiyle bu topraklara hizmet  vermeye  çalışan ve kültür taşımacılığının öneminin farkında olan bir insan. Bu özellik bizim genlerimizde var. Herkes bulunduğu yerin direği bulunduğu yerin ışığı Sevda Hanımda bu toprakların bir ferdi olarak yıldız misali gönüllü kültür elçisi olarak yolumuzu aydınlatmaya devam ediyor. Teşekkürler Sevda Gül Hanım bizimle hayat hikayenizi paylaştığınız için.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder